Pakketbranche kraakt in z’n voegen – tariefstijgingen onvermijdelijk

Afgelopen week kwam overduidelijk aan het licht dat de grenzen in de vervoerdersmarkt van pakketten zijn bereikt.
Het was de combinatie van Black Friday – een uit de USA overgewaaide hype met mega kortingen – en Cyber Monday – eenzelfde fenomeen maar dan op maandag en met uitsluitend computerartikelen – die de pakketbranche in zijn voegen deed kraken.

Dit belooft niet veel goeds voor de komende drukke Kerstweken. De Thuiswinkelbranche maakt al ongekende groeipercentages door die de pakketbranche maar met moeite kan verwerken en als daar speciale acties of Kerstweken bovenop komen dan zal simpelweg onvoldoende aflevercapaciteit voorhanden zijn.
Ik adviseer u dan ook om uw speciale Kerstzendingen bijtijds bij ons aan te bieden en niet op de laatste dagen te wachten.

Normaal gesproken leidt een krapte in een markt altijd tot prijsverhogingen. Vreemd genoeg lijkt daar in de pakketbranche helaas op de hele korte termijn nog geen sprake van te zijn maar voor 2018 zijn prijsaanpassingen onvermijdelijk.
Panteia/Nea becijferde voor 2018 een kostenstijging van 4,8% en, na de tarieven-kaalslag van de afgelopen jaren, heeft onze branche die prijsaanpassing keihard nodig om überhaupt enige marge te kunnen maken.

Mr. John Ruskin again….
Als gevolg van steeds grotere volumes werden pakketvervoerders door de (grote) retailers tegen elkaar uitgespeeld, met marge erosie als gevolg. De bodem is nu echter bereikt.
Dat afleveren helemaal niet gratis is dat weet ieder weldenkend mens. Dat (grote) retailers ‘gratis afleveren’ als Unique Selling Point gebruiken is inmiddels ook wel bekend.
Dat dit in de praktijk echter betekent dat pakketvervoerders werden uitgeknepen ontgaat echter velen.

De wal lijkt het schip nu te keren. De pakketbranche moet steeds geavanceerder afleveren op avonden en zondagen en de consument moet zo ongeveer tot de laatste meter voor de deur zijn afleveradres en de aflevertijd nog kunnen wijzigen.
Dat kán uiteraard allemaal wel, maar alles heeft z’n prijs. ‘s-Lands grootste pakketvervoerder verzaakte tijdens Black Friday en Cyber Monday al schromelijk en moest tienduizenden pakketten onafgeleverd laten. Consumenten moesten soms wel tot vijf  dagen op hun ‘gratis next-day delivery’ wachten. Dan blijkt de hier al eens eerder aangehaalde Business Law van Mr. John Ruskin ook ineens de werkelijkheid te zijn.
Want voor de laagste prijs kun je niet dezelfde kwaliteit verwachten als van een hogere prijs. Het is dus beter en zekerder om iets meer te betalen en te krijgen waarvoor je betaald hebt. Alle waren naar z’n geld.
Of, zoals wij dat bij A7Logistics zeggen: “We Deliver”.

Fijne Feestdagen gewenst!

A7Logistics en Packs op de Promotiedagen

Tijden de Promotiedagen voor het bedrijfsleven Noord Nederland in MartiniPlaza  op 7 en 8 november waren A7Logistics en Packs in een gecombineerde stand prominent aanwezig. A7Logistics zette hierbij als regionale Packs partner vooral in op pakketbezorging en de mogelijkheden die we hier landelijk voor kunnen bieden. Tijdens deze beurs hebben we veel bekenden mogen ontmoeten en veel interessante gesprekken kunnen voeren.

Planners A7Logistics

Na het vertrek van Jelle Wilts werkt de planning van A7Logistics al weer enige tijd in een nieuwe samenstelling. Daarom de hoogste tijd om de mannen die u dagelijks aan de lijn krijgt als u belt met A7Logistics hier even naar voren te halen. Van links naar rechts Richard Menkema, Peter Slager en Rienus Bakker. Dit team zorgt dagelijks voor de correcte verwerking van al uw transportopdrachten.

 

 

 

Bezorging rond de feestdagen

Door Kerst en de jaarwisseling vallen een aantal bezorgdagen uit. Zendingen die op de vrijdag voor Kerst worden gehaald kunnen op zaterdag 23 of woensdag 27 december worden afgeleverd. Zendingen gehaald op vrijdag 29 december kunnen op zaterdag 30 december of op dinsdag  2 januari worden afgeleverd. We wensen u fijne feestdagen en een voorspoedig 2018 waarin A7Logistics ook weer alle dagen voor u klaar zal staan.

 

 

Uit de media: Omzet transportsector blijft maar groeien

De omzet in de transportsector groeide in het derde kwartaal van 2017 met 4,8 procent. Dit was het vierde kwartaal op rij dat de omzet steeg. In alle branches nam de omzet toe. Dit meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Transport.

Vervoerders over water zetten ruim 6 procent meer om, luchtvervoerders ruim 2 procent. Goederenwegvervoerders boekten ruim 5 procent meer omzet. In deze branche stijgt de omzet al sinds eind 2013. De branche profiteert van een grotere vraag naar transportdiensten sinds de economie weer aantrekt.

Het goederenwegvervoer is de grootste deelbranche in de transportsector, zowel in omzetaandeel als in aantal bedrijven en werkzame personen. De omzet in de transportsector wordt voor 24 procent behaald door goederenwegvervoerders, op korte afstand gevolgd door de expediteurs met 20 procent.
Bron: Nieuwsbrief TTM

Uit de media: Schade sneeuwfiles rond 4,2 miljoen euro

De schade als gevolg van de sneeuwfiles van maandag bedraagt rond de 4,2 miljoen. Het gaat hier om schade als gevolg van verloren uren van vracht- en personenverkeer, zonder mogelijke vervolgschade verder in de keten. Ruim 40 procent van de schade komt voor rekening van vrachtverkeer, het andere deel voor personenauto’s. Direct na het begin van de sneeuw liepen de vertragingen op en daardoor ook de kosten.

TNO heeft de verkeersstromen op de snelwegen en een deel van de N-wegen van maandag vergeleken met twee maandagen eerder deze herfst en een andere sneeuwdag in 2013.

In vergelijking met maandagen eerder deze herfst zijn in de ochtend duidelijk minder mensen de weg op gegaan dan normaal. Blijkbaar hebben veel mensen gehoor gegeven aan de oproep om bijvoorbeeld thuis te werken of met de trein te reizen. De verliesuren liggen in de ochtendspits dan ook lager dan op normale werkdagen.

Tijdens een eerdere sneeuwdag op 15 jan 2013 die TNO als referentie heeft genomen, werd het verlies vooral gemeten in de ochtend. Maandag was er veel verlies tussen de ochtend- en avondspits in. Direct na het begin van de sneeuw in de Randstad rond 12 uur liepen de vertragingen en daardoor de kosten snel op. Om 18:30 waren er al 250.000 verliesuren en om 21:00 uur 275.000, waar dat op eerdere gewone maandagen deze herfst zo rond de 180.000 lag voor de hele dag.

Als we dit omrekenen in economische schade door vertraging betekent dat dat er om 18:30 al ongeveer 1 miljoen euro meer schade was dan normaal op een hele dag. Dit liep rond 21:00 uur op tot uiteindelijk 1,5 miljoen euro meer schade dan op een gewone decembermaandag.Bron: Nieuwsbrief TTM

 

 

 

Uit de media: Kwart Nederlanders bestelt kerstboodschappen online

Groot deel Kerstboodschappen worden online besteld.
Een op de vier Nederlanders doet in de komende weken de kerstboodschappen online. Daarbij gaat het niet om cadeautjes maar om etenswaren en maaltijden. De mensen die voor de kerstboodschappen de fysieke winkels bewust mijden, zijn vooral de mensen die normaal gesproken ook al via internet supermarktboodschappen doen.

Een peiling van Manhattan Associates laat namelijk zien dat slechts zeventien procent van de respondenten die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen, nooit eerder online boodschappen deed.Vooral jongeren en mannen zijn geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Maar liefst 35 procent van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar is van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen online te bestellen. Opgedeeld naar geslacht is het 31 procent van de ondervraagde mannen en 21 procent van de vrouwen die de kerstboodschappen online doet.

Drukke winkels mijden
Het belangrijkst argument voor deze groep kerstshoppers om naar een pickuppoint te gaan of een busje voor te laten rijden, is de wens om drukke winkels te mijden. Dat is voor 55 procent de belangrijkste reden. Dertig procent laat het zware sjouwen liever aan een ander over en nog eens dertig procent wil zijn tijd liever anders besteden dan in een winkel. Bron: Warehouse Totaal

Uit de media: Gaten in Europese douanecontroles

De douanecontroles in de Europese Unie vertonen ,,belangrijke zwakheden en gaten’’. De EU loopt daardoor veel geld mis, concludeert de Europese Rekenkamer in een rapport.

Importeurs kunnen douaneheffingen ontlopen of reduceren door bijvoorbeeld de waarde van goederen opzettelijk te laag te waarderen. Ook kunnen ze een vals land van oorsprong opgeven of een ander product op het formulier zetten. Verscheidene koerierbedrijven maken hier volgens de rekenkamer misbruik van, vooral bij spullen die online zijn besteld buiten de EU.

De douane-autoriteiten van Spanje, Italië, Polen, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk hebben de controle niet op orde, stelde de rekenkamer vast na een bezoek. De EU-lidstaten hebben onvoldoende financiële prikkels om hier iets aan te doen, is de verklaring.

,,Douaneheffingen zijn goed voor 14 procent van de EU-begroting, zo’n 20 miljard euro’’, aldus rekenkamerlid Pietro Russo. De Europese belastingbetaler draait uiteindelijk op voor de ontwijking, zegt hij.

De Europese Commissie moet nationale controledoelen gaan stellen en de steun aan de douanediensten versterken, is de aanbeveling van de rekenkamer. En de lidstaten zouden de risico’s beter in kaart moeten brengen.

Uit de media: Webwinkels kampen met groot tekort logistiek personeel

Met het groeiende aantal webwinkels, zit ook de vraag naar personeel in de lift. Volgens UWV, dat informatie inwon bij vijf grote webwinkels, is er steeds meer behoefte aan met name logistiek personeel, ict’ers en inkopers. De instantie deed onderzoek bij Coolblue, Bol.com, Wehkamp, FonQ en Picnic.

Webwinkels kampen met groot tekort logistiek personeel
Bij twee derde van de vacatures gaat het om middelbare en hogere beroepen. Bij de totale detailhandel is dit maar een derde. Webwinkels hebben, naast lager opgeleid logistiek personeel, ook behoefte aan middelbaar geschoold personeel, zoals administratieve krachten op het hoofdkantoor. Verder zijn ze volgens de opstellers van het UWV-onderzoek ‘Kansen in webwinkels’ (download pdf) naarstig op zoek naar hoogopgeleide ict’ers, zoals data-analisten, ontwikkelaars en testers. Aan deze hoogopgeleide krachten is een groot gebrek. Daarom halen de webshops dit personeel steeds vaker uit het buitenland.

Logistiek personeel lager opleidingsniveau
Ook laag opgeleid logistiek personeel is overigens lastig te vinden, onder meer door het volgens UWV ‘negatieve imago van het beroep’. Het is vaak zwaar werk en de werktijden onregelmatig. Laat onverlet dat het logistieke deel van een webwinkel organisatie, goed is voor 50 tot 60 procent van het personeel. Het resterende percentage werkt in de klantenservice. Het logistieke personeel heeft gemiddeld genomen een lager opleidingsniveau en werkt veelal in ploegendiensten en op onregelmatige tijden. Het werk wordt bepaald door piekmomenten, zoals de decembermaand; er werken vaker mensen op flexibele basis.

Hoogste omzet bij Bol.com,Coolblue en Wehkamp
Momenteel zijn er in Nederland circa 37.000 winkels die zich uitsluitend op de onlineverkoop richten. Het aantal banen bij webwinkels groeit snel. De afgelopen vier jaar nam het aantal arbeidskrachten jaarlijks met 16 procent toe naar ruim 60.000 in 2016. De omzet steeg jaarlijks met 22 procent tussen 2014 en 2016.  Van de ruim 8 miljard euro die het afgelopen jaar bij webwinkels werd omgezet, was volgens het UWV een kwart afkomstig van de drie grootste spelers: Bol.com, Coolblue en Wehkamp.

Online bestedingen naar 15,7 miljard euro
Ook dit jaar groeit de webwinkelmarkt fors blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van Thuiswinkel.org. In de eerste negen maanden van dit jaar kwamen de online bestedingen van de Nederlandse consument uit op 15,7 miljard euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Met de feestdagen in het vooruitzicht worden de bestedingen in het vierde kwartaal geschat op 7 miljard euro door de branche-organisatie, waarmee de totale online omzet dit jaar op 22,7 miljard euro uitkomt. Dit zou een stijging betekenen van 14 procent ten opzichte van 2016. Het totale aantal online aankopen over 2017 komt naar verwachting uit op 201 miljoen, een groei van 17 procent ten opzichte van 2016. Bron: Logistiek

Uit de media: Nederland naar de rechter om Duitse tol

Nederland voegt zich bij Oostenrijk in de zaak die bij het Europese Hof van Justitie is aangespannen tegen de Duitse tolplannen voor personenauto’s. De ministerraad heeft daarmee op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) ingestemd.

Kern van het Nederlandse bezwaar is dat de Duitse tolplannen (voor personenauto’s) strijdig zijn met de Europese regels. In Duitsland geregistreerde voertuigen krijgen de uitgaven voor het tolvignet volledig, of zelfs meer dan dat, terug via een verlaging van de wegenbelasting. Daarmee betalen feitelijk alleen bestuurders van personenvoertuigen met een buitenlands kenteken tol in Duitsland. Het kabinet vindt net als Oostenrijk dat de Duitse tolplannen discriminerend en in strijd met de beginselen van het vrije verkeer zijn. Het vignet levert volgens Nederland ook een extra barrière op voor het verkeer in de grensstreken.

Uit onderzoek dat minister Van Nieuwenhuizen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat de Nederlandse automobilisten op jaarbasis tussen de 60 en 100 miljoen euro kwijt zijn aan Duitse tol. Veertig procent van deze kosten komen voor rekening van de inwoners en bedrijven in de Nederlandse grensgemeenten. Oostenrijk heeft in oktober dit jaar de zaak tegen Duitsland aangespannen bij het Hof. Op basis van een juridische analyse van de Oostenrijkse standpunten heeft het kabinet nu besloten dat Nederland zich hierbij aansluit.

Nederland en Duitsland werken op veel dossiers goed samen, maar over het voorgenomen tolvignet is al enkele jaren discussie. Nederland hecht aan de goede relatie met Duitsland. Tegelijkertijd vindt het kabinet het belangrijk dat er een uitspraak van het Europese Hof komt over de Duitse tolplannen. Binnenkort stuurt Nederland het officiële verzoek naar het Hof van Justitie om zich aan te sluiten bij Oostenrijk. Een uitspraak van het Hof wordt niet eerder dan in 2019 verwacht. Bron: Nieuwsbrief TTM

Uit de media: Kilometerheffing ‘te complex’ voor snelle invoering

Hij zou er dan eindelijk ‘zo spoedig mogelijk’ komen, de kilometerheffing voor trucks. Het stond toch echt duidelijk in het regeerakkoord, maar voor de (wie weet het nog?) zoveelste keer is de kilometerheffing op de lange baan geschoven. Hij komt er zeker niet in de huidige kabinetsperiode.

Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen week aangegeven in het begrotingsdebat. Volgens de minister komt de Nederlandse ‘vrachttaks’ er zeker niet binnen vijf jaar. “Een zorgvuldige invoering duurt minimaal vijf jaar. Dat is ook de ervaring in andere landen, zoals recent nog in België. We hebben een nieuwe wet nodig en dat kost tijd”, zo zegt de bewindsvrouw volgens de Telegraaf. Volgens diezelfde krant gaat Van Nieuwenhuizen begin volgend jaar wel komen met een stappenplan voor invoering.

Branche-organisatie Evofenedex wil nog niet juichen en begrijpt de houding van de minister ook wel. “Dit uitstel is geen afstel, zo is onze inschatting. De met de kilometerheffing gemoeide wet- en regelgeving is in onze ogen zeer complex om te wijzigen. Daarnaast is ook het kiezen van een werkbaar systeem een ingewikkelde klus. Het is om die reden geen verrassing dat het rekeningrijden voor alleen vrachtauto’s niet al in deze regeerperiode realiseerbaar is. Het is goed nieuws dat de minister deze complexiteit erkent en niet overhaast wil handelen. Dat juichen wij zeer toe. Dat biedt ruimte om met de betrokken partijen de discussie over nut en noodzaak van deze maatregel nog eens goed te voeren. Wij zijn dan wel tegenstander van een vorm van rekeningrijden voor alleen vrachtverkeer, maar als al het verkeer gaat betalen naar gebruik, zijn de effecten positief. Daar willen wij, onder voorwaarden, graag over meedenken”, aldus Evofenedex. Bron: TLN

En dan dit nog…

Gecontroleerd afdalen….

http://www.dumpert.nl/mediabase/7002981/bdd24f2a/vrachtwagen_doet_afdalen.html

 

 

 

 

 

 

Brandstoftoeslag December 2017

Door de steeds wisselende brandstofprijzen wordt de brandstoftoeslag maandelijks aangepast.
De dieseltoeslag voor de maand december 2017 is vastgesteld op  6,28%.

Wilt u weten hoe de brandstoftoeslag berekend wordt en wat de hoogte van de actuele dieseltoeslag is, gaat u dan naar onze website http://a7logistics.nl/nieuws/dieseltoeslag.html