Nieuwsbrief Januari 2015 – Op de Handrem

Hoewel ik in deze rubriek meestal liever vooruit kijk deze maand toch maar even een korte blik over de schouders. Daar ontkom je na
Prinsjesdag natuurlijk niet aan. De begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevatte dit jaar geen grote verrassingen. Komend jaar besteedt het ministerie negen miljard euro aan bereikbaarheid, duurzaamheid en waterveiligheid. Voor spoorwegen, wegen en vaarwegen komt 5,8 miljard euro beschikbaar. Ruim 2,6 miljard euro daarvan gaat naar nieuwe investeringen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) was over het algemeen tevreden over de laatste Miljoenennota, maar hekelde het feit dat het kabinet de sociale wetgeving voor ondernemers niet heeft versoepeld. In een reactie stelde de organisatie dat de arbeidsongeschiktheidslasten nog steeds voor een groot deel bij de werkgevers worden gelegd. Zo moeten bedrijven hun eigen personeel bij ziekte twee jaar lang het loon doorbetalen. De nieuwe Wet BeZaWa (Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters) maakt werkgevers zelfs gedurende twaalf jaar verantwoordelijk voor de arbeidsongeschiktheidslasten van ex-werknemers. Een andere nieuwe wet, de Wet Werk en Zekerheid, leidt ertoe dat werkgevers personeel dat zij ontslaan in beginsel een ontslagvergoeding moeten geven.

Dergelijke wetgeving leidt er volgens mij juist toe dat je als ondernemer minstens twee keer nadenkt voordat je nieuw personeel aanneemt en dat zal het herstel en de groei van ondernemingen – in ieder geval op de korte termijn – in de weg staan. Juist nu er een verbetering merkbaar gaat worden door de toename van de koopkracht heeft het Kabinet de handrem op de sociale wetgeving er nog niet afgehaald. Dat is een gemiste kans van het Kabinet!

Begrijp me niet verkeerd; de Wet Werk en Zekerheid van Asscher is ongetwijfeld goed bedoeld maar heeft een remmend effect. De vrees bestaat namelijk dat de wet onbedoeld een negatieve uitwerking heeft op de 2 arbeidsmarkt en dat bedrijven niet van plan zijn eerder medewerkers een vast contract aan te bieden. Asscher erkent overigens zelf ook dat de nieuwe wetgeving niet iedereen een vast contract gaat opleveren.

De nieuwe wet moet de doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt inperken. Medewerkers moeten onder de nieuwe wet na twee jaar een vast contract krijgen. We gaan het zien!

Omdat het oktober is, en dat is toch alweer bijna december, beginnen we bij A7-Logistics de kerstdagen weer onder uw aandacht te brengen. U bent vast al aan het nadenken over de jaarlijkse kerstpakketten en dan mag natuurlijk niet onvermeld blijven dat u bij A7-Logistics voor de verzending daarvan aan het juiste adres bent. Neem bijtijds contact op met onze planning zodat uw relaties, waar dan ook in Nederland, op tijd uw relatiegeschenk ontvangen.

Run Winschoten

A7 Logistics was op 12 september als sponsor ook dit jaar weer aanwezig bij de Run in Winschoten; hardlopen lag immers ooit aan de basis van ‘de koerier’ en dat is hoe A7-Logistics ooit is begonnen. Toen heetten we nog A7-Snelkoerier.nl. De Zweed Jonas Buud werd wereldkampioen 100 kilometer hardlopen. Hij legde de 10 ronden van 10 kilometer in en rond het Winschoter centrum af in 6 uur, 22 minuten en 44 seconden. De Spanjaard Cuevas werd tweede in 6.35.49, Het brons was voor de Italiaan Calcaterra (6.38.48). De

De Nederlandse titel ging naar Pascal van Norden. Hij was 6 uur, 58 minuten en 7 tellen onderweg. In de wedstrijd finishte hij als 22e. Iwan Kamminga uit Nieuwe Pekela finishte in 7.27.11 als vijftigste en tweede Nederlander. De Amerikaanse Camille Herron was in 7.08.35 de snelste vrouw voor de Zweedse Berg (7.20.48) en de Kroatische Vrajic (7.27.11).

Promotiedagen Noord Nederland Martiniplaza

Op 3 en 4 november worden weer de jaarlijkse Promototiedagen voor het Bedrijfsleven Noord Nederland gehouden in MartiniPlaza in Groningen. A7Logistics zal daar ook weer vertegenwoordigd zijn en wel op het plein Veendam. Plein Veendam ondergaat dit jaar een frisse metamorfose. Bedrijven, instellingen en organisaties uit de gemeente Veendam staan gezamenlijk rondom een terrasruimte met bar.

Plein Veendam is al jaren voor velen een vaste ontmoetingsplek en met de nieuwe opzet zal er een herkenbaar, fris en open plein gecreëerd worden. Natuurlijk worden er ook passende activiteiten op het plein georganiseerd. We hopen u daar dit jaar te mogen ontmoeten. Via onderstaande link kunt u uw gratis kaarten voor dit evenement downloaden. Ook op onze facebook pagina kunt u deze link vinden. http://www.promotiedagen.nl/relatiekaart/3888/A7Logistics

Uit de media: 1 Miljoen ton minder suikerbieten door quotum

De bietencampagne 2015 is weer van start gegaan. Vanaf vandaag rijden er weer volop vrachtwagens met suikerbieten richting de fabrieken van de Suiker Unie. Hoewel er veel suikerbieten worden verwerkt, is het een stuk minder dan vorig jaar. Dat heeft alles te maken met het suikerquotum.

Bram Fetter is plant manager bij de fabriek van de Suiker Unie in Hoogkerk. Hij ziet precies hoeveel bieten er minder binnenkomen. “Vorig jaar hebben wij 3,5 miljoen ton bieten verwerkt. Dit jaar is dat 2,5 miljoen ton.” Dat verschil van één miljoen ton is ook terug te zien in de hoeveelheid geproduceerde suiker. “Als fabriek produceren wij dit jaar 400.000 ton suiker. Er is, vanwege het quotum, 100.000 ton doorgeschoven van 2014 naar 2015”, aldus Fetter.
Het suikerquotum is de maximale norm die gehaald mag worden. Doordat vorig jaar een erg goed jaar was, is de Suiker Unie over het quotum heengegaan. Dat betekent dat 100.000 ton suiker is doorgeschoven naar productiejaar 2015. Zoveel mag er minder geproduceerd worden, om vorig jaar te compenseren. Het suikerquotum wordt in 2017 afgeschaft.
Minder productie betekent minder productiedagen. “Er zijn dit jaar 95 productiedagen, vorig jaar waren dat nog 125 dagen”, aldus Fetter. Er wordt dus ongeveer een maand korter geproduceerd door de Suiker Unie. Dit heeft zijn gevolgen op de werkgelegenheid in de hele keten.

Jaap Wigchers van Wigchers international Transport rijdt al jaren op de bietencampagne met zijn bedrijf. “Wij rijden dit jaar met achttien auto’s.” De productietijd is ingekort en de
rijtijd van de transporteurs dus ook. Toch rijden er bijna de hele dag bietenwagens heen en weer. “Onze wagens rijden continu. Wij hebben drie personen per wagen in een ploegendienst en ze staan alleen zondag overdag stil.”
De vermindering in productie valt samen met een slechte suikerprijs. Daardoor verdienen alle onderdelen van de keten nog minder aan de suiker dan vorig jaar.
“De suikerprijs is laag en er wordt minder vervoerd. Wij hebben ongeveer 20% minder inkomsten